Obesity News
Naše poradna

Naše poradna

Redakce

V rubrice poradna vybíráme z dotazů, které dojdou na naši adresu. Dnes odpovídaly nutriční terapeutky VŠTJ MEDICINA Praha, o.s., a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Bc. Jitka Laštovičková a Bc. Jitka Horáková, DiS.

Bc. Jitka LaštovičkováDokázali byste mi poradit, co by bylo nejzdravější k večernímu mlsání u televize? Vím, že večer by se už nic jíst nemělo, také to vydržím, ale jen když piju vodu. Ale při vínku to nějak nejde.

Stanislava

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Stanislavo, nejzdravější variantou bude nakrájená zelenina nebo zeleninový salát – můžete si vyrobit „dresink“ z bílého jogurtu nebo zakysané smetany s kořením.

Je mi 22 let, vážím 69 kg a měřím 175 cm. Za poslední rok a půl se mi podařilo shodit 28 kg. Snažím se jíst zdravě, jím velké množství ovoce a zeleniny, jím často – několikrát denně, nejím tučná a smažená jídla, nejím sladkosti, nepoužívám cukr. Začala jsem hrát beach volejbal – trénuji cca 3× týdně, cca 3× týdně jezdím na kole a 2× týdně chodím do posilovny nebo cvičím doma. Snažím se mít pohybovou aktivitu každý den. Přes to všechno se mi hmotnost i hubnutí „zasekly“ a mám dojem, že kdybych se snažila sebevíc, tak se mi nepodaří shodit. Ráda bych zhubla ještě asi 5 kg (mám špek na břiše a o dost silnější stehna), ale nedaří se mi to. Chtěla bych se zeptat, čím to je. Mám začít dělat ještě víc pohybových aktivit? Jak se mám zbavit tuku na břiše – je vhodné posilování, nebo ho spálím spíš aerobním cvičením? Jak mám zeštíhlit stehna? Posilování nohou mi jejich objem nezmenšuje. Dost jsem začala uvažovat o spinningu, je pro mě vhodný? Jaké pohybové aktivity byste mi doporučili?

Katka

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková

Udělala jste velký kus práce, teď je důležité z dlouhodobého hlediska hmotnost udržet. Možná by bylo vhodné si 14 dní zapisovat jídelníček a poradit se s nutričním terapeutem, zda ještě někde nejsou rezervy, popřípadě co by bylo možné změnit.

Pohybové aktivity máte myslím dost – po určité době si tělo na jistý druh pohybu zvykne, a tudíž nemusí vynaložit takové úsilí (množství energie) na to, aby pohyb zvládlo. Proto zkuste tento pohybový stereotyp narušit jiným druhem aerobních aktivit, na které nejste zvyklá a jsou pro tělo složitější či novější (nordic walking, rychlá chůze, crossový trenažer, zumba aj.). Na zpevnění problémových partií je jistě vhodné cílené posilování, ale není to primární pro snížení hmotnosti. Proto je dobré je kombinovat s aerobním pohybem. Totéž se týká partií dolních končetin. Spinning má různé úrovně zatížení, doporučuji vyzkoušet mírnější pásmo zátěže.

Je na hubnutí účinná 30minutová kombinace aerobního cvičení + cvičení s činkami a posilovací cviky na břicho? Toto cvičení jsem objevila na internetu a cvičí se 30 dní v kuse.

Alča

Odpovídá Bc. Jitka Horáková, DiS.

Bc. Jitka Horáková

Neuvádíte váš věk ani momentální hmotnost či nějaká zdravotní omezení. To by mohlo do jisté míry ovlivnit nastavení vhodného typu pohybové aktivity. Obecně však je pro snížení hmotnosti výhodná aerobní aktivita, která se podle zdatnosti postupně navyšuje, ideálně 3× týdně. Pokud se snížení hmotnosti zastaví, je účinné zařadit jiný druh pohybové aktivity, na které tělo není zvyklé, např. kombinovat cvičení v posilovně a aerobní aktivitu. Pokud má však jít o 30denní úsek pohybové aktivity a poté již nic, pak z dlouhodobého hlediska udržení hmotnosti to bude spíše dočasné. Doporučila bych proto přidat k pohybové aktivitě i vhodný stravovací režim.

Potřebovala bych poradit ohledně syna. Rád papá a já myslím, že už to s jídlem přehání. Měří 150 cm a váží 55 kg. Je mu 9 let. Jak máme upravit jídelníček?

Hanka

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Váš syn měří i váží více než většina dětí v jeho věku. Bylo by vhodné celkově posoudit jeho stravování, můžete se snažit omezovat příjem zbytečných sladkostí, slaných pochutin, sladkých nápojů. Zařazujte dostatečné množství zeleniny a malých porcí ovoce. Nepíšete, zda se syn věnuje nějakému sportu nebo pohybové aktivitě – pravidelný pohyb je pro udržování vhodné hmotnosti velmi důležitý. Poraďte se nejprve se synovým ošetřujícím lékařem, poté máte možnost obrátit se na specializovaná pracoviště.

Před šesti měsíci jsem zásadně změnila své stravovací návyky (menší porce, redukční dieta, více pohybu). Mám nadváhu a před rokem jsem se začala léčit s vysokým krevním tlakem. Užívám léky a krevní tlak je již v normě. Zhubla jsem 9 kg a chci pomalu, ale jistě pokračovat. Prosím o radu, zda nevadí hlavně ledvinám, když piji denně cca 2,5 l vody nebo neslazeného ovocného čaje, jednu normální černou kávu a užívám léky obsahující diuretika. Někdy dost často močím. Praktická lékařka mi za rok neudělala ani jednou odběry krve. Jiné zdravotní problémy nemám (pouze varixy na dolních končetinách). Prosím ještě o informaci, jestli se má cvičit na rotopedu před jídlem, nebo po něm.

Marie

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Pitný režim máte nastaven správně, nemusíte se bát. Pohybová aktivita aerobního typu by vždy měla probíhat až po jídle – cca 1–1,5 hodiny před cvičením je třeba sníst potravinu obsahující sacharidy (stačí např. i malá porce ovoce nebo obložený chléb se sýrem a zeleninou). Pokud cvičíte nalačno, Vaše tělo je nuceno sahat do zásobních sacharidů. Odběry krve je vhodné absolvovat – zkontrolovat hladinu lipidů v krvi apod. Pokuste se na tom domluvit se svou ošetřující lékařkou.

Žij zdravě

Více dotazů najdete na www.zijzdrave.cz.

Přečteno:  3630×

Vyšlo:  18. 4. 2013

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl, Poradny

 
© Aleš Krupička 2007–2017