Obesity News
Co mají cukrovka, obezita,  deprese a úzkost společného?

Co mají cukrovka, obezita, deprese a úzkost společného?

Ačkoliv se zdá, že počet obézních a diabetiků v posledních 5-8 letech klesá, nárůst obezity skoro jistě, počet lidí s depresemi a různými psychickými problémy přibývá. Zdá se, že vše může mít jeden společný jev – NEDOSTATEK POHYBU…

POČET OBÉZNÍCH STAGNUJE

Od r. 2008 do r. 2013, kdy máme poslední reálná čísla, se počet lidí s nadváhou a obezitou ustálil na cca 56 % (22 procent dospělé populace s obezitou a 34 % s nadváhou), počet diabetiků podle České diabetologické společnosti však stále mírně roste. Je to možná i tím, že přestože Češi nepřibírají, omezují stále svůj pohyb. Mezi lety 2010 a 2013 totiž došlo k významnému poklesu času, který strávíme aktivním pohybem. Za to všechno můžou moderní technologie! Nejprve nám usnadnily práci, posléze přístup k informacím, nyní nahrazují i společné procházky a setkávání. Je až úsměvné, že v posledních letech nás ty samé technologie zase rozhýbávají. Ať už jsou to jednoduché krokoměry nebo sofistikované aplikace a soutěže či hry, které nás nutí se hýbat…

POČET LIDÍ S DEPRESÍ JE TAKÉ DOST

Počet lidí trpících depresí se mezi lety 2005 a 2015 zvýšil o 18 procent na celém světě. Jejich počet je odhadován na zhruba 300 milionů, z toho v Evropě asi na 40 milionů. Přesná data pro ČR nemáme k dispozici, ale zdá se, že situace je poměrně stabilní. Velmi se lepší i to, že se pacienti přestávají bát navštívit psychologa nebo psychiatra.

JAK JE TO TEDY S TÍM POHYBEM

Pohyb je velmi účinné antidepresivum. Je dokonce srovnatelné s moderními léky na depresi. Ale pozor! Stejně jako máte užívat pravidelně léky, pohyb funguje jako lék také pouze v okamžiku, kdy ho užíváte pravidelně. Čím častěji ho užíváte, tím lépe. Znamená to, že každodenní pohyb má skutečně lepší efekt na deprese než jen obvykle doporučovaný 3-4x týdně (to je většinou jen kompromis založený na nedostatku času). Jakmile omezíme pohyb, zvýší se tzv. skóre deprese. Ale pozor, platí to i obráceně. Omezení pohybu může být prvním projevem deprese, resp. jejího zhoršení. Dokonce platí, že u lidí, kteří opravdu nemají pohyb rádi a nikdy ho rádi neměli, může „akutní“ pohyb vyvolat depresivní symptomatologii, ale nikdy nevede přímo k rozvoji deprese. Pro tuto skupinu nemá cenu hledat pohyb, který by bavil a zlepšoval náladu, ale hledat pohyb, který by nejméně vadil. Vliv pohybu na různá onemocnění je totiž neuvěřitelný (cukrovka, vysoký krevní tlak, zvýšená hladina tuků, osteoporóza, artróza, kognitivní funkce apod.).

U depresí se dokonce zdá, že nezáleží ani na tom, jak intenzivně cvičíte, ale na celkovém energetickém výdeji za den, který vydáte pohybovou aktivitou. Čím více se věnujete pohybové aktivitě, čím více času v ní strávíte, tím menší projevy depresí máte. Je na to celkem logické vysvětlení. Když pomineme biologický podklad depresí a látkové, resp. receptorové analýzy v mozku, tak pro laiky by mohlo být docela dobře pochopitelné, proč nárůst depresí a psychických poruch je právě v posledním půl století. Je to tím, že mozek přijímá stále více informací a ať chceme nebo nechceme, nějak je zpracováváme, nějak s nimi pracujeme, často i podvědomě. Bývá to spojeno s vyšším příjmem cukru (mozek potřebuje glukózu jako energetický zdroj) a k tomu také je dobře prokrven, když v něm probíhá proces myšlení. Klíčové je tedy, dát mu šanci na přirozený odpočinek. To se může provést tak, že odvedeme krev k jiným orgánům. Máme dvě možnosti, jak to provedeme. Z hlediska zdravotního stavu je klíčové zaměstnat sval a prokrvit ho. Jistě si všichni umíme přestavit, že prokrvit trávicí trakt po dobrém jídle také mozek řádně „odkrví“. Dokonce se v něm často vyplaví i endorfiny – ale pozor – jen s krátkodobým efektem. Jakmile se nám krev vrátí do mozku, vše se opět zhorší. Bohužel i alkohol, který působí na mnoha úrovních, dokáže poměrně rychle odvézt krev z mozku (roztahuje cévy), a působí i přímo na receptory v mozku, které nám deprese a smutek zdánlivě také „vyléčí“. O alkoholu, obezitě a pohybu najdete podrobnější rozbor až v dalším čísle.

ZAČNĚTE SE HÝBAT POSTUPNĚ

Pokud jste po přečtení tohoto článku přesvědčení, že pohyb může změnit váš život, je to skvělé. Ale zase přibrzděte. Vytvořte si „tréninkový“ plán, který vám umožní co nejméně se poškodit při přechodu ze sedavého způsobu života k aktivnímu životnímu stylu. Pokud si nejste jisti, vždy se poraďte s lékařem nebo s jinými odborníky.

Přečteno:  278×

Vyšlo:  10. 10. 2017

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

 
© Aleš Krupička 2007–2017