aktuality

Jak nepřibrat během karantény?

Přečteno: 542x, Vyšlo: 17.03.2020, Štítky: jídelníčekkalorické tabulkyObeRisk

Skoro 60 % dospělé populace trpí nadváhou a obezitou. Karanténa a omezení množství volných aktivit může nastartovat i pozitivní změnu uvědomění si, co je důležité, co méně a že zdraví je zcela zásadní.

Opakovaně by chtěl každý recept nebo jídelníček na míru, jak však poznat, že daný jídelníček bude vyhovovat chutím, ale i doporučené porce budou stačit na uspokojení hladu?

Máme možnost čas využít a dokonale se poznat – začít monitorovat jídlo, nápoje a zjistit, jak je to doopravdy. Není cílem nyní držet navíc nějaké redukční diety a hubnout. Při omezení pohybové aktivity by to bylo na úkor aktivní tělesné hmoty, což by dlouhodobou prognózu moc nezlepšilo. Ale určitě je dost času jídlo převážit a zaznamenat a začít trochu rozumět tomu, co jíme a proč jíme.

K záznamu lze použít aplikaci Kalorické tabulky, která je v základní verzi zdarma, nebo údaje vyplňovat či dohledávat přímo na stránkách www.kaloricketabulky.cz, což je pro běžného uživatele dostatečné. Můžete si je propojit do účtu na portálu www.casprozdravi.cz, kde můžete zadávat i další hodnoty, jako jsou např. glykemie nebo krevní tlak, a tak začít sledovat své parametry. Můžete zde napojit i své zařízení pro monitorování pohybu (chytré hodinky nebo náramky a propojit je buď přímo, nebo přes Google Fit či Apple Health).

Nyní je ideální příležitost uvědomit si, kdy saháme po jídle z hladu a kdy z chuti, ze stresu, atd. Jak tomu tedy čelit? Nabízíme několik bodů:

  1. Naplánujte jídla co nejpravidelněji – snídaně, oběd, večeře.
  2. Svačiny odlehčete, pokud je to možné bez pečiva a sladkostí.
  3. Pozor na večerní alkohol. Ne že by nepomohl zlepšit náladu, ale může to být dost energie, zvláště pokud k němu ještě něco zakousnete. Na druhou stranu jedna sklenička vám vaše snahy nezhatí…
  4. Při omezení pohybu najděte možnosti pohybové aktivity v domácím prostředí – pokud můžete venku, když k tomu počasí vybízí, ale snažte se vyhnout setkání s jinými lidmi.
  5. Pokud nemůžete ven, můžete cvičit v domácím prostředí. Činky nahradí naplněné PET lahve a můžete začít….

Od středy bude na stránkách www.obesitynews.cz, www.caprozdravi.cz a www.oberisk.cz poradna, kde se budete moci poradit s nutričními terapeutkami, lékařem atd. Podrobný rozpis bude zveřejněn nejpozději ve středu ráno na facebooku Obesity news a na webových stránkách.

doc. MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

předseda České společnosti tělovýchovného lékařství