aktuality

Nordic walking – osvěžme si severskou chůzi II. – technika

Přečteno: 217x, Vyšlo: 12.05.2020, Štítky: chůzenordic walkingpohyb

Prodlužuje se nám výrazně den, teploty rostou nahoru, tak proč nevyrazit na procházku. Minule jsme si připomněli, dnes si osvěžíme techniku chůze s holemi.

Základní body správné techniky jsou hlava v prodloužení těla a pohled před sebe, otevřený hrudník a tělo vytažené vzhůru, ramena uvolněná a posazená do stran a dolů. Hůlky jsou vedeny podél těla, přední hůlka se zapichuje mezi špičku zadní a patu přední nohy. Pro ukázku se podívejte na první obrazek.

Důležité při chůzi se severskými holemi je uvolnění sevřené ruky na konci odpichu (“odraz z poutka”), v lokti je ruka propnutá. Hůlky pak kopírují náklon těla při chůzi.

Při chůzi do kopce dochází k většímu náklonu těla a prodlouží se krok a dochází k většímu zapojení svalů horních končetin. Chůze do mírného kopce je vhodná pro nácvik chůze začátečníků. Na druhou stranu při chůzi z kopce přesuneme těžiště níže, zkrátíme krok, je méně výrazný odpich z hůlek a naopak na hůlky přeneseme část hmotnosti, abychom odlehčili nosné klouby.

Na posledním obrázku vidíte nejčastější chyby, ke kterým dochází u začátečníků. Souhlasná ruka a noha vyráží společně, tzn “passgang” a zapichování hůlek před sebou jsou nefrekventovanější začátečnické chyby. Dále je třeba dávat abychom nedopadali na plně nataženou nohu, měli uvolněná ramena, o hole se úplně neopírali, vypouštěli hůl při odrazu. Chůze by měla být přirozená a uvolněná.

To by pro další část teorie mohlo stačit a zkuste si vybrat nějakou trasu, například z www.pesistezky.cz, kde je popsáno několik tras, převážně tedy na území Prahy. Pokud máte nějakou svojí oblíbenou trasu, tak vyražte a budeme rádi za případné tipy na rozšíření seznamu tras.

(ok)