jak na to

Pohyb o víkendu | 3. – 4. 10. 2020

Když jsem dnes se šátkem kolem krku vyrážela pěšky do práce, míjelo mě několik odvážných „polonahých“ běžců. I na Vltavě veslovaly skupiny odvážlivců. Jak to dělají???... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 26. – 27. 9. 2020

Při procházení se v pražské Stromovce mě napadlo, kolik rozměrů obyčejná chůze pro člověka má. Je to více než způsob, jak se dostat z bodu A do bodu B, nebo získat něco, co potřebuji.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 19. – 20. 9. 2020

Pokud nejste posedlí sportem a pohyb vnímáte spíše jako součást života (ovšem on opravdu je!), skupinová cvičení (v dnešním příspěvku nemluvím o týmových sportech) mohou být příjemný způsob, jak si tuto položku „odškrtnout“.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 12. – 13. 9. 2020

S příchodem nového školního roku začínají také kurzy pohybových aktivit pro děti i dospělé.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 5. – 6. 9. 2020

K sepsání dnešního příspěvku mě inspirovalo datum 1. září a návrat dětí do škol, kam se letos prý většinou velmi těšily i samy děti. Právě děti pro nás totiž mohou být další motivací k pohybu.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 22. – 23. 8. 2020

Každý pátek si společně povídáme o tom, co nám může přinést pohyb a jak si ho zpříjemnit či usnadnit. Co když je ale problémem motivace? Jak docílit potřebné pravidelnosti?... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 15. – 16. 8. 2020

Při psaní minulého příspěvku mě napadlo připomenout si tři pohybové aktivity, při kterých můžete odlehčit svým kloubům.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 8. – 9. 8. 2020

Bolesti nosných kloubů zdaleka nepostihují jen obézní populaci.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 1. – 2. 8. 2020

V posledních dnech zažíváme pravé parné letní dny a neuškodí připomenout si, že to nejsou ideální podmínky pro náročnou fyzickou aktivitu.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 25. – 26. 7. 2020

Dnes bych se ráda věnovala „počtu kroků za den“. Všichni určitě známe magické číslo 10 000 a rádi bychom ho na svých krokoměrech nebo chytrých telefonech viděli.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 18. – 19. 7. 2020

Jsou prázdniny a mnohé z nás čeká i několik set kilometrů v autě za vysněným odpočinkem. Strnulá poloha vsedě, předpažené ruce, napjaté trapézy, neustálé sešlapávání pedálů a silniční stres - několikahodinová cesta autem opravdu nebývá legrace.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 11. – 12. 7. 2020

Minulý týden jsem vás pozvala na cestu kolem světa. To je samozřejmě nadsázka, ale možná patříte mezi ty, které už při představě několikakilometrové procházky jímá hrůza.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 4. – 5. 7. 2020

Také patříte mezi ty, kterým protipandemická opatření zamávala s plány na dovolenou?... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 27. – 28. 6. 2020

Na našich cestách v Beskydech jsme se mnohokrát pozastavili nad tím, jak důmyslný je český systém turistického značení.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 20. – 21. 6. 2020

Dnešním příspěvkem bych ještě ráda navázala na minulý Pohyb na víkend zkušenostmi z ambulance. Co řeším se svými pacienty, které při chůzi obtěžuje artróza anebo kila navíc?... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 13. – 14. 6. 2020

Často slýcháme, že chůze je pro člověka nejpřirozenější pohyb.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 6. – 7. 6. 2020

Protože i tento víkend má být deštivý, uzavřeme dnešním Pohybem o víkendu téma: „jak se nezničit úklidem“.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 30. – 31. 5. 2020

Počasí na víkend není zrovna slibné, ale naše tělo potřebuje pohyb každý den. Pokud nevlastníte rotoped, může být obtížné za deštivého dne najít činnost, která nezahrnuje pohovku nebo židli.... Číst dále >>>

Kokosový tuk

Kokosový tuk - “superpotravina” posledních několika let. Může se zdát, že má ve zdravé výživě čestné místo. Najdeme ho v mnoha „fit“ receptech jako nejvhodnější variantu tuku. A i přesto se jedná o další VÝŽIVOVÝ MÝTUS.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 23. – 24. 5. 2020

Někteří z vás se možná rozhodnou na víkend vyrazit na kolo. Jistě není nutné připomínat důležitost helmy a ostatních bezpečnostních prvků.... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 16. – 17. 5. 2020

Pomohly vám tipy pro práci na zahrádce a zahradě z minulého týdne?  Jak jsme slíbili, tomuto tématu bude věnován i aktuální "Pohyb o víkendu".... Číst dále >>>

Cukr vs. sirupy

To, že nadměrná konzumace cukru není zrovna zdraví prospěšná, je jasné. ... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 9. – 10. 5. 2020

Pro mnohé z vás bude pohybem na víkend práce zahrádce. Připravili jsme proto několik tipů, jak při práci venku šetřit klouby a záda.... Číst dále >>>

Tlouštíci – pořad, podle kterého raději nehubněte! – Díl 6.

Myslím, že dost bylo kritiky a stále se opakujících negativních komentářů. Napadá mě pouze parafráze na jeden český film - „Stejný scénář, stejní herci – stejné chyby.“ ... Číst dále >>>

Pohyb o víkendu | 2. – 3. 5. 2020

Rozhodli jste se, že zkusíte cvičit podle videa na internetu?... Číst dále >>>

Celozrnné vs. cereální pečivo

Pokud při výběru pečiva saháte raději po výrobcích celozrnných než těch z bílé mouky, děláte dobře. Co když ale vybíráte pečivo s označením ''cereální''? ... Číst dále >>>

Tlouštíci – pořad, podle kterého raději nehubněte! – Díl 5.

Díl, který ukázal, jak moc se může lišit představa obézního pacienta a jeho očekávání od očekávání týmu, který ho vede. ... Číst dále >>>

Tlouštíci – pořad, podle kterého raději nehubněte! – Díl 3. – více pozitiv než negativ!

Co ještě napsat k dalším dílům. Vypadá to, že při výběru bylo cíleno na účastníky nápadně si podobné věkem i sociálním zázemím. Všichni dosud prezentovaní účastníci mají také překvapivě poměrně velmi dobré rodinné zázemí, což v praxi často nebývá. ... Číst dále >>>

Glykemický index

Glykemický index (GI) je údaj, který vyjadřuje, jak rychle se sacharidy po konzumaci určité potraviny dostanou do krve a jak ovlivní vzestup krevního cukru (glykémie). ... Číst dále >>>

Tlouštíci – pořad, podle kterého raději nehubněte! – Díl 2.

Sám jsem byl překvapen, jakou odezvu vyvolal na FB Obesity NEWS můj první komentář. Nepochybně ho vidělo řádově méně lidí než pořad. Ale mnoho našich úspěšných pacientů ví, o čem je řeč. Nakonec jsem rád, že pořad běží a vyvolává diskusi. I pro studenty, které vyučuji, lze nalézt mnoho poučného.... Číst dále >>>

Tlouštíci – pořad, podle kterého raději nehubněte!

Televize je považována zvláště u střední a starší populace za médium, kterému se dá věřit. Nicméně většina médií je honorována za sledovanost, a tedy za reklamy před pořadem, v jeho průběhu a po něm. ... Číst dále >>>

Myokiny aneb Pohyb splňuje náročná kritéria léků

Už desítky let existují důkazy o tom, že fyzická aktivita hraje v našem životě velmi důležitou roli a že pohyb nejen prodlužuje život, ale významně také zlepšuje jeho kvalitu. Teprve v posledních 30 letech však poznáváme, co vlastně způsobuje ty zázračné účinky tak jednoduché činnosti, jako je chůze. Chůze může být dostatečná aktivita jak v léčbě, tak především v prevenci mnoha onemocnění.... Číst dále >>>

Jak se stravovat při karanténě? Díl 2.

Z jakých potravin si složit hlavní jídla tak, abychom získali všechny potřebné živiny a dostatek vlákniny, ale ne zbytečně vysokou energii?... Číst dále >>>

Jak se stravovat při karanténě? Díl 1.

Zásady „nutričně vyváženého talíře“ je dobré se držet i v období omezeného vycházení z domovů či přímo karantény. Dokonce lze říci, že je to ještě důležitější než při běžném denním režimu. ... Číst dále >>>

Dieta při onemocnění ledvin – na co si dát pozor

Strava při onemocnění ledvin se může u různých pacientů lišit. Záleží na stupni poškození ledvin, jestli jsou léčeni dialýzou, ale i na aktuálních výsledcích rozborů krve. Proto je vždy potřeba stravu řešit se svým nefrologem a nutriční terapeutkou.... Číst dále >>>

Pohybová aktivita při onemocnění ledvin

Postižení ledvin nejen u diabetiků je poměrně časté. Není výjimkou, že se objeví již velmi brzy po stanovení diagnózy cukrovky.... Číst dále >>>

Nejsou tuky jako tuky

Tuky jsou vedle sacharidů a bílkovin jednou ze tří hlavních živin ve stravě člověka. Našemu organismu slouží jako zásobní zdroj energie, jako tepelná a mechanická ochrana orgánů, tvoří také součást buněčných membrán a jsou nezbytné pro vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích (A, D, E, K).... Číst dále >>>

Dieta a pohyb v zimním období

Venkovní pohybové aktivity jsou spojeny s velkou energetickou náročností. Zatímco zimní spáči z říše zvířat v tuto dobu redukují své tukové zásoby, ačkoliv spí, lidé, kteří jsou v tepelné pohodě v domácích podmínkách, většinou mírně přiberou.... Číst dále >>>

Redukční dieta – obecně

Redukční dieta je vlastně dieta, která má vést ke snížení hmotnosti. Představuje tedy snížení energetického příjmu oproti stávajícímu bez omezení současné pohybové aktivity.... Číst dále >>>

Diabetická dieta – není třeba se jí bát

Diagnózou cukrovky 2. typu se nemusí hned změnit vše ze dne na den. Přesto patří dieta mezi základní léčebně postupy a preventivní opatření pozdějších komplikací, kterých se nakonec většina diabetiků obává.... Číst dále >>>

Má v redukčním režimu při nepřítomnosti celiakie smysl bezlepková dieta?

Na internetu se objevují zprávy o celebritách, které slibují „zaručené“ úbytky tělesné hmotnosti při dodržování bezlepkové diety. Doporučují vyloučit veškeré potraviny obsahující lepek, a to i u osob zdravých, kteří celiakií netrpí.... Číst dále >>>

V 21. století chirurg pomůže léčit cukrovku a obezitu aneb co je metabolická chirurgie

Chirurgická metoda léčby obezity je známa již několik desítek let. Nejstarší metody bandáže žaludku se v České republice provádí již od konce 80. let.... Číst dále >>>

Strava před a po bariatrii

Bylo Vám doporučeno chirurgické řešení vaší obezity, výkon bariatrické metabolické chirurgie? Na operaci se nepřipravujte, jako byste „drželi dietu“, ale jako by na jejím výsledku záviselo vaše zdraví.... Číst dále >>>

Léčba obezity aneb když konzervativní léčba nestačí

Snížit hmotnost je samo o sobě pro většinu lidí dlouhodobé poměrně složité. Pokud se to ale podaří, bývá ještě složitější hmotnosti udržet. V praxi se ukazuje, že mnoho lidí, kteří mají opravdu vysokou nadváhu nebo obezitu vyšších stupňů v minulosti opakovaně zhubla…... Číst dále >>>

Léky na obezitu, kdy s nimi začít?

Léky na obezitu jsou pacienty hodně často přeceňovány, ale bohužel i podceňovány především z řad lékařů, kteří s nimi často z různých důvodů šetří.... Číst dále >>>

KDO JE KDO aneb kdo vám opravdu poradí se změnou životního stylu

Životní styl 21. století je spojen s nadváhou a obezitou. Nepoměr mezi lidmi schopnými poskytnout kvalifikovanou pomoc a těmi, kteří ji potřebují, způsobuje, že nám tady vyrůstá mnoho lidí a míst, kde sice poskytují služby nabízející řešení v dané problematice, ale s problematickými postupy a pochybnými výsledky. V následujících řádcích se vám pokusíme objasnit hlavní úskalí, která můžete na cestě ke změně životního stylu potkat.... Číst dále >>>

Všichni musíme bojovat

Setkali jsme se s Markem Vašutem na lékařské konferenci České obezitologické společnosti v Plzni. Odpověděl nám na pár otázek a možná vás jeho odpovědi trochu překvapí.... Číst dále >>>

VĚŘTE lékům a NE doplňkům stravy

Rozdíl mezi lékem a doplňkem stravy je především v tom, že lék musí deklarovat nejen složení, ale především účinek, který je velmi přísně podroben kontrole příslušných institucí. Teprve poté, co je prokázaný účinek a zhodnoceny vedlejší a nežádoucí účinky, může být schválen pro léčbu. Doplněk stravy deklaruje pouze složení a skutečný, očekávaný efekt nemusí prokazovat.... Číst dále >>>

Pohybová aktivita v léčbě obezity – obecně

Žádný dlouhodobě úspěšný redukční režim se neobejde bez pravidelné pohybové aktivity. Samotná redukční dieta sice vede k rychlejšímu poklesu hmotnosti, ale velmi brzy také vede k adaptaci na nízký příjem a stává se po několika týdnech nebo měsících neefektivní.... Číst dále >>>

Pohyb jako lék

Pohybová aktivita a její efekt je velmi komplexní. O pozitivním vlivu není třeba pochybovat. Že ti, co se pravidelně hýbají, mají lepší prognózu a jsou zdravější, je naprosto zřejmé. I ve vědeckých databázích je evidováno za posledních 70 let desítky tisíc prací, které potvrzují klinický efekt pohybu.... Číst dále >>>

Borgova škála – hodnocení intenzity pohybové aktivity

Borgova škála subjektivního vnímání intenzity zátěže takřka dokonale umožňuje nastavení intenzity pohybové aktivity u zdravých jedinců, ale především u lidí nezdatných, nemocných nebo užívajících léky na ovlivnění srdeční frekvence.... Číst dále >>>