dieta

Kokosový tuk

Přečteno: 246x, Vyšlo: 24.05.2020, Štítky: cholesterolkokosový tuktuk

Kokosový tuk – “superpotravina” posledních několika let. Může se zdát, že má ve zdravé výživě čestné místo. Najdeme ho v mnoha „fit“ receptech jako nejvhodnější variantu tuku. A i přesto se jedná o další VÝŽIVOVÝ MÝTUS.

Opět se setkáváme s tvrzením, že kokosový tuk má pozitivní účinky na naše zdraví a měli bychom ho při výběru tuku upřednostňovat před tuky ostatními. Uveďme si 2 nejčastější mýty:

  1. Kokosový tuk má pozitivní vliv na hladinu cholesterolu v krvi
  2. Kokosový tuk snižuje glykemický index (GI) potravin a tím nám napomáhá udržovat stabilní hladinu krevního cukru

Jaká je pravda?

  1. Kokosový tuk a hladina cholesterolu:

Kokosový tuk sice napomáhá ke zvyšování hladiny „hodného“ cholesterolu (HDL), ale má vliv i na hladinu toho „zlého“ (LDL). Složení mastných kyselin (MK) u kokosového tuku totiž není z výživového hlediska příliš vhodné. Kokosový tuk obsahuje přes 90 % nasycených MK a poměrně velké množství kyseliny laurové, myristové a palmitové, kterým je přiřazován aterogenní charakter. To znamená, že jsou zodpovědné za ukládání cholesterolu do cév.

  1. Kokosový tuk a glykemický index:

Toto tvrzení je sice pravdivé, ale GI pokrmu snižuje jakýkoliv tuk, ať už mléčný (máslo) nebo třeba olivový či řepkový olej. Tyto oleje mají zároveň lepší složení MK a obsahují, narozdíl od tuku kokosového, esenciální MK (takové, které si tělo nedokáže samo vyrobit a musí je tedy přijímat ze stravy). Jsou tak pro naše zdraví prospěšnější.

Abychom kokosový tuk jen nehanily, připíšeme mu jeden benefit, a to je jeho vysoká stabilita. Díky obsahu nasycených mastných kyselin nedochází při smažení k přepalování. Na druhou stranu, smažená jídla do zdravého jídelníčku počítat nelze 😊.

Závěrem: Kokosového tuku se nemusíme rozhodně bát, ale neměli bychom ho upřednostňovat s vidinou, že tak děláme něco lepšího pro své zdraví. I v tomto případě platí, že jedna jediná potravina nás nespasí, ale také nám neublíží. Proto se raději zaměřte na to, aby vaše strava byla, co nejpestřejší!

Autoři: Mgr. Barbora Patková, Bc. Alžběta Staňová (nutriční terapeutky)