mýty a omyly

Půst a hubnutí

Přečteno: 52x, Vyšlo: 24.02.2020, Štítky: dietapust

Půst provází lidstvo po mnoho staletí, resp. tisíciletí. Není cílem na tomto místě vysvětlovat jeho historické souvislosti či rozdíly v různých náboženstvích, ale spíše vysvětlit, že má racionální základ a rozhodně nikdy nesloužil k hubnutí!

Do druhé poloviny 20. století měla většina lidí spíše problém zajistit energetické zdroje pro život a s hmotností většinou problém neměli. Jako půst se praktikovalo hlavně omezení masa teplokrevných zvířat a dalších “těžkých jídel” a alkoholu, protože nedochází-li k překrvení a zatížení trávicího traktu, lze většinu energie věnovat duchovní činnosti.

Existují však různé formy od mírného omezení až po přísný půst, který je vlastně úplnou hladovkou. A protože většina lidí přitom redukuje hmotnost, snaží se někteří “odborníci” toto doporučovat v běžném životě. Dokonce i odborná literatura pracuje s pojmem “intermittent fasting”, což je překládáno jako tzv. přerušovaný půst. Otázkou je, zda lze několikahodinový čas bez jídla nazvat půstem. Půst by neměli držet lidé nemocní a dokonce ani ti, kteří jsou na cestách, což bylo již v minulosti správně povoleno.

Uvědomte si, že jídlo slouží jako energie, jste-li ve směnném provozu nebo máte-li větší fyzickou zátěž, velké a náhlé omezení jídla pro vás může být zcela nevhodné. Na druhou stranu nepodléhejte hned “short-time” výsledkům jakýchkoliv vědeckých prací, i když jsou publikované v renomovaných časopisech. Většinou to jsou experimentální práce, zvláště ty s atypickými dietami, a nelze je zobecňovat. Navíc je dokonce nepravděpodobné, že byste i efektivní změny byli vůbec schopni dodržovat dlouho.

Veškeré změny jídelníčku, které mají vést k redukci hmotnosti, se mají provádět s rozmyslem a plánem. Tuto změnu by měl řídit nutriční terapeut, eventuálně ve spolupráci s lékařem. Zvláště opatrní buďte, jsou-li přítomna různá onemocnění.

(red)